Är Gud förmögen att avhjälpa ont men väljer att inte göra det? Är han oförmögen att förhindra ondska? Kan han skapa en sten som är så tung att han inte kan lyfta den? Varför finns det ondska i världen?
Dessa är alla frågor som både intresserat och plågat människor i alla tider och sedan de gamla grekernas era har man brottats med moraliska och etiska frågor om gud/gudarnas handlingar och vilja. I en artikelserie i The Guardian som handlar om ondska får vi följa det så kallade teodicé problemet genom tiderna och vad filosofer och tänkare funderat krig detta.
Teodicé kommer ifrån de grekiska orden för gud, teo, och rätt, dice. Det är alltså frågan om guds rättvisa och huruvida den existerar. Förutsättningen för att frågan skall kunna debatteras är att det finns en gud, men även ateister använder argumenten för att styrka deras hävdan att det inte finns någon gud.
Ett ofta använt exempel är den fruktansvärda utplåningen av judar, romer och handikappade av nazisterna under det andra världskriget. Hur kunde Gud tillåta att detta fick ske? Vad var det som hindrade honom från att ingripa, om det nu är så att han existerar och vem skapade ondskan?
Det finns många teorier och förklaringar till dessa svåra frågor och skall man till exempel följa kyrkans officiella linje så skapade Gud människan med fri vilja. Med andra ord har människan en viss självständighet och det är upp till henne att bestämma vad hon vill göra med sitt liv. Inte alla religioner håller med om detta. Inom till exempel islam är precis allt förutbestämt av Guds vilja och när det sker onda saker så är det hans bestraffning. Liknande tankar hittar vi i judendomen och tanken om arvssynden, som kom ifrån Adam och Evas smakande av den förbjudna frukten trots att Gud instruerat dem att inte göra det.
Anledningen till att kristna teologer tenderar att förklara ondska med den fria viljan är att man tror att Jesus avlägsnade arvssynden genom sin död på korset. Sedan dess är det alltså upp till var och en att bestämma sina tankar och handlingar, och därför finns det ondska i världen. Man tror också att alla handlingar döms efter att man dött, och att de som lidit svårt i detta liv kommer att få en belöning i himmelen.